CC65 v prostredí NetBeans resp. MS Visual Studio – časť 1

Nedávno som sa dozvedel, že existuje šikovný Cčkový crosscompiler na Atari, tak mi to nedalo a povedal som si, že ho vyskúšam. K tomuto prispel aj fakt, že Jakub Dębski aka Ilmenit zbastlil jeho výbornú gamesu His Dark Majesty práve v Cčku s využitím tohto kompilátora, čo ma utvrdilo v tom, že je to možné použiť aj na nejaký seriózny projekt. Keďže som prešiel celkom slušnou tortúrou pri realizácii, rozhodol som sa trošku zablogovať o tom, ako to celé išlo…

Samozrejme, že Cčkový kód sa dá písať “len tak” v notepade, alebo teda v nejakom šikovnejšom editore (v mojom prípade je víťaz PSPad), ktorý vie zvýrazňovať syntax a pripojiť kompilátor a iné tooly rovno do svojho prostredia, takže je tam celkom v pohodke komfort. Takýmto spôsobom píšem MADSovský assembler.
Čo však ale v tomto prípade chýba sú funkcie AutoComplete alebo Intellisense, nazvite si to ako chcete… ja to volám podhadzovanie kódu. Samotný PSPad pozná niektoré základné funkcie Cčka, ale tie sú mu dané čisto staticky, nie je to o tom, že by predkompilovával kód a linkoval includované header fajly. A presne toto pri písaní v Cčku nenormálne uľahčuje život.

Premýšľal som teda nad tým, ktoré IDE (fyi: integrated development environment) zvoliť. Keďže používam Microsoft Visual C# Express 2010, predpokladal som, že nemôžem mať viacero Express edícií nainštalovaných na jednom stroji… rozhodol som sa siahnuť po niečom free.
Určite existuje mnoho editorov, no ja poznám Eclipse a NetBeans. Za dávnych čias na škole sme v Eclipse písali nejaké priblblé veci v Jave a NetBeans som používal doma, lebo sa mi zdalo byť toto prostredie prívetivejšie ako Eclipse. Urobil som aj zopár pokusov s J2ME a skúšal som prerobiť Atari gamesu Two Maze na mobilnú platformu. Hru som nedokončil, preto to nemám ani nikde opublikované, ale celkom pekne to fičalo :).

Naťahal som si binárku CC65 pre 32bit Windowsy spolu s knižnicami pre Atari platformu, rozpakoval do môjho Atari foldra a pustil som sa do inštalácie vývojového prostredia. Len pre info, frčím na 32bitovej Vistáži Biznis.

NetBeans som nainštaloval v aktuálnej verzii 6.9.1 s podporou C/C++ a začal som setovať prostredie pre CC65 kompilátor. Prvý brutálny zádrhel sa ozval hneď v úvode. Netušil som ako mám NetBeansom povedať, že chcem použiť custom kompilátor. V NetBeans je podpora niekoľkých štandardných kompilátorov v parametroch prostredia mám iba možnosť vybrať folder, kde sa majú nachádzať binárky kompilátora a on už si to nejako vyplní sám.
To by samozrejme bolo fasa, keby ale poznal CC65. Tak som sa obrátil na NetBeansácke fórum, kde som sa nedozvedel ani prd a nikto mi neodpovedal na moju otázku. Možno som to mal šupnúť do sekcie C/C++, ale zdalo sa mi, že moj dotaz sa týka skôr IDEčka vo všeobecnosti. Medzitým som sa emailom spojil s Jakubom a popýtal som sa ho, ako to má nastavené on. Jakub používa Visual Studio 2005, poslal mi aj nejaké screeny nastavení, takže som sa to nejako pokúšal reflektovať do nastavení NetBeans.
Bez rozchodenej kompilácie nespravím nič, tak som sa teda pustil do ďalšieho googlenia a podarilo sa mi naraziť na podstránku NetBeans, kde som sa dočítal, že musím prihodiť parameter do configu a potom mi to vygeneruje nejaké konfiguračné XMLka. Tak som sa do toho pustil, jedno XMLko som skopčil a premenoval na cc65.xml. Trošku som sa pohral s obsahom, ale samozrejme som nemal šajnu ako to celé funguje. Vačšinu balastu som odtiaľ vyhodil no a základom bolo mať nadefinované ako sa volajú binárky kompilátora, linkera atď. Následne mi NetBeansy po nabrowsovaní foldra s binárkami CC65 detekovali tento kompilátor a ja som sa tešil, že najväčší problém je už zriešený.

Optimista…

Checkol som portál atarionline.pl, kde Jakub píše kurz programovania Cčka na Atari, okopčil som prvý “hello world”-like príklad a hor sa do kompilovania… Ale ako? Keďže som takéto veci ešte nenastavoval, tak som bojoval všemožne, no nakoniec som si nastavil makefile command, do ktorého som dal spustenie batch fajlu build.bat, kde som mal automatické buildovanie cez cl65.exe (nemusím volať compiler, assembler a linker samostatne, ale ono to všetko samo zrieši jeden príkaz za mňa):

cl65.exe -t atari main.c -o x.xex

  • -t atari – platforma (kompiler potom automaticky zadefinuje direktívu __ATARI__)
  • main.c – hlavný Cčkový program
  • -o x.xex – názov výstupnej Atari binárky

Paráda, všetko ready, kompiluj!

Pokračovanie už čoskoro… 😉

Titus The Fox (about)

Hello my Atari fellaz, as many of you guessed that This Game Release is fake, I decided to write few […]

CC65 v prostredí NetBeans resp. MS Visual Studio – časť 2

Tento príspevok je pokračovaním prvej časti pokecu o rozchodení CC65 kompilátora v IDE: Au. Ozvala sa škaredá hláška, že compiler […]

2 thoughts on “CC65 v prostredí NetBeans resp. MS Visual Studio – časť 1

  1. Zaujimave citanie 🙂 Cakam na dalsu cast a rad budem v dalsej komunikaci pouzivat slovencinu 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *